Oproep van jongeren: betaalbare starterswoningen

22 september 2021 0

Naar aanleiding van een brief, van een aantal jongeren in de plaatselijke krant, waarin ze een oproep doen aan de gemeenteraad om starterswoningen betaalbaar te houden, hebben wij als PVV Urk initiatiefnemer Jan Willem de Boer uitgenodigd. Tijdens een gesprek met Jan Willem werd ons duidelijk dat de prijzen voor starterswoningen geen starters prijzen meer zijn. De projectontwikkelaars en de aannemers spelen hier een belangrijke rol in. Op Urk zien we dat de vrije marktwerking haast niet meer aan de orde is. Hierdoor is het niet mogelijk om als starter zelf een keuze te maken uit een projectontwikkelaar of aannemer en offertes op te vragen en deze te spiegelen om zo de voordeligste aannemer te kiezen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is gesprek-jongeren-betaalbare-huurwoningen-1024x768.jpeg

Omdat de gemeente Urk probeert nieuwe bouwgrond te laten bebouwen door Urker aannemers hebben de initiatiefnemers van de brief het idee dat bouwbedrijven of projectontwikkelaars buiten de gemeente buitengesloten worden die misschien wel voor een betere prijs dezelfde huizen zou kunnen realiseren binnen een korter tijdsbestek.

De PVV fractie kan zich vinden in het verhaal dat de vriendengroep schetst en om daad bij het woord te voegen hebben we samen met de initiatiefnemer een werkbezoek gepland bij Frans Vos.

Frans is een agrarisch ondernemer uit Espel die zelf 13 huizen heeft gerealiseerd om zijn zoons en vrienden te voorzien van betaalbare starterswoningen. De familie Vos liep tegen hetzelfde probleem aan als de vriendengroep uit Urk. Daarom besloot Frans zijn zoons en vrienden te mobiliseren om zelf mee te loten voor een nieuw stuk bouwgrond in de gemeente Noordoostpolder. Toen ze de grond mochten kopen heeft Frans een bouwbedrijf benaderd uit Friesland om 13 starterswoningen te realiseren voor een prijs van €180.000 inclusief luxe keuken en badkamer. Ondanks de prijs zijn de kavels en woningen groter als de gemiddelde rijtjeswoning op Urk. De woningen worden traditioneel, gasloos & duurzaam gebouwd met o.a. zonnepanelen en een warmtepomp en krijgen een modern uiterlijk.

Door dit gesprek kreeg de fractie en de initiatiefnemer van de brief een helder beeld van wat de mogelijkheden zijn. Ondanks dat de grondprijs in de Gemeente Urk hoger ligt, zouden dezelfde huizen alsnog een stuk goedkoper uitkomen als de woningen die gebouwd worden in de Zeeheldenwijk.